Silent Cries And Mighty Echoes...

Természeti örökség védelme

2015/04/22. - írta: StirnerMax

A jövő nemzedékek szószólója kérésükre konzultált nemzeti park
igazgatóságok  nagy szakmai tapasztalattal és tekintéllyel bíró 
korábbi vezetőivel, és megbeszéléseik eredményeképpen együttes 
közleményben kérik a Kormányt, hogy gondolja újra az állami földek 
hasznosításával kapcsolatos álláspontját
Az állami földvagyon hasznosításáról szóló törvényjavaslat szerint a 
kormány azt kívánja elérni, hogy az állami tulajdonú földek 
hasznosítása egységes tulajdonosi joggyakorlás keretében, egységes 
hasznosítási elvek mentén történjen.
Ez utóbbi célkitűzés azonban az Alaptörvényben kiemelt védelemben 
részesített természeti értékek megóvása szempontjából aggályos. A 
védett természeti területeken folytatható tevékenységek esetében 
ugyanis a gazdálkodás fő szempontja nem a gazdasági haszon elérése, 
mint a mező- és erdőgazdálkodásban általában. Ezeken a földeken 
olyan hasznosításra van szükség, amely a terület jellegzetességeihez 
igazodva – pl. őshonos állatokkal való legeltetéssel vagy 
biogazdálkodással – a természetes folyamatok fennmaradását, illetve 
helyreállítását segíti elő.
Az Alaptörvényben megfogalmazott természetvédelmi célok eléréséhez,
valamint az egészséges környezethez való jog érvényesítéséhez olyan 
szabályozásra van szükség, melyek a védett természeti területeknél a 
természeti értékvédelmet előnyben részesíti a gazdasági célú 
hasznosítással szemben. 
Korábbi alkotmánybírósági határozatok szerint a természetvédelmi cél 
legbiztosabban úgy érvényesíthető, ha a vagyongazdálkodást olyan 
állami szakmai szervezetre bízzák, amelynek alapfeladata a 
természeti értékek védelme. A nemzet közös örökségét képező, 
országos szinten védett természeti területek ebből a megfontolásból 
maradtak, illetve az utóbbi két évtizedben kerültek részben újra 
állami tulajdonba, konkrétan a nemzeti park igazgatóságok 
vagyonkezelésébe. A nemzeti park igazgatóságok a gyakorlatban is 
igazolták e megközelítés helyességét. Eredményeik alapján szakmai 
elismertségük, presztízsük nemzetközi szinten is számottevő. 
Jól működő rendszereket csak alapos indokkal célszerű átalakítani. 
Az állami földvagyon-hasznosítás jogi-intézményi kereteinek 
esetleges megváltoztatásakor figyelemmel kell lenni arra, hogy a 
védett természeti területek esetében megmaradjon a természeti 
értékek védelmének elsődlegessége. A törvényjavaslat ellenben úgy 
utalná a védett területek vagyonkezelését a Nemzeti Földalapkezelő 
Szervezethez, hogy az annak tevékenységét szabályozó birtokpolitikai 
elvek között meg sem jelenik a természetvédelem.
Ezzel szemben a nemzeti park igazgatóságoknak törvényi
kötelezettsége a védett és védelemre tervezett természeti területek 
természeti értékeinek megőrzése, fenntartása, gyarapítása, 
helyreállítása, amely feladatukat az elmúlt évtizedekben hitelesen, 
átláthatóan és eredményesen teljesítették. Mint azt a jövő 
nemzedékek szószólója tavaly decemberben kiadott a "Nemzeti Parkok 
mint a természeti és kulturális értékek őrzői a jövő nemzedékek 
számára" című elvi állásfoglalásában megállapította: a nemzeti park 
igazgatóságok által végzett természetvédelmi vagyonkezelés 
alkotmányos garanciát teremt és a biodiverzitás, honos növény- és 
állatfajok, erdők, vízkészlet, a termőföld, valamint a kulturális 
örökség megőrzése szempontjából kulcsfontosságú.
A fentiekre tekintettel kérjük a törvényjavaslat visszavonását és 
olyan átdolgozását, ami intézményes garanciákat kínál a természeti 
értékek alkotmányos védelmének érvényesülésére.
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://empiriokriticizmus.blog.hu/api/trackback/id/tr47388940

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása